Session 50 - 2025-06-22 - Start of the Tyrfindal Arc

Current agenda

Goals

  • Forts. på Orcuppdrag
    • Ta oss till portalen i Aarid Province, “Wardenwood”
    • Ta oss igenom portalen
    • Ta reda på vart andra änden av portalen befinner sig
      • Det var visst ish i shadowplane av något slag..
    • Ta oss hem. Om på Tyrfindal, ta oss till Sydöstra halvön där mages finns
  • Hitta ett sätt att få hem Holger
  • Fixa ett material med ursprung från the Astral Plane
  • Hälsa på Semil Wildmagic i Bastion Shore

Session Summary

Recap of last session

![[]]


Log

Vi berättar lite först för Linus hur det gick till efter.
På vägen till the capitol märker vi att det i marken där krig har först är typ dött och ruttet till och från. Det verkar vara något gift som dryper ner i marken sakta där massgravar finns.

Vi kommer till slut till Antek som kollar på journalen och det verkar vara en Book of Sending och alla loggar i den är från olika fronter. Kartan dock är lite mer oklar och tar mycket mer tid, vilket vi stannar för.
De anser dock att vårt uppdrag inte är klart så de vill använda oss mer.

Det kommer en som kallar oss till Generalen för mer information. Där inne står Gideon och Tony och väntar redan. Vi pratar lite kort innan Generalen tar ton och snackar.

De tror att Gnollsen kommer via portaler, för de kan INTE tagit sig hit med båt.
De tror att det finns en portal i Aarid Province som kanske skiftar mellan olika positioner på kartan, antagligen utifrån månfaser eller liknande. Dock med hjälp av ett nytt meddelande som kommit till journalen så ska nästa plats vara vid “Wardenwood” som det heter på Orcish. Sydvästra sidan av Aarid Province.

Uppdraget är:
De vill att vi tar oss igenom portalen och se om vi kan identifiera något från andra sidan, för att ta reda på vart den befinner sig.

Goals

  • Forts. på Orcuppdrag
    • Ta oss till portalen i Aarid Province, “Wardenwood”
    • Ta oss igenom portalen
    • Ta reda på vart andra änden av portalen befinner sig
      • Det var visst ish i shadowplane av något slag..
    • Ta oss hem. Om på Tyrfindal, ta oss till Sydöstra halvön där mages finns
  • Hitta ett sätt att få hem Holger
  • Fixa ett material med ursprung från the Astral Plane
  • Hälsa på Semil Wildmagic i Bastion Shore

Vi får reda på att de bryr sig inte om hur vi går till väga eller så utan bara ta reda på hur det är. Och att vi har 9 dagar på oss att ta oss dit, då det är på den 9:e dagen som portalen ska vara just där.

Vi tackar och Generalen skickar iväg oss. Gideon ber oss följa efter och han önskar pratar med oss utan att någon annan hör. Vi hänger med till en taverna en bra bit bort och han berättar att han tillsammans med Red Mages redan hittat en väg till Tyrfindal, den enda andra stora ön som vi inte har en väg till. Det är dussintals med mages som just nu arbetar med att bygga en portal mellan Helm’s Bearing och Tyrfindal.

Det som står på lappen vi hittade i Gnollgrottan är detta:
A first order of justness,
a sin that holds no forgiveness.
Our hunger still never sated.
Times have changed, and we waited.
The night will come again, bear witness!
The resilient spoils on the weakest...

Gather the wolves of the North,
The Boars of the East,
The Snakes of the South,
The Ravens of West.

Death to the Holy.

Samma saker står även i alla pergament som wereboarsen hade på sig. Det kanske är någon form av Incantation.

Fokusera på att ta er till den sydöstra halvön av Tyrfindal säger Gideon. Det är där portalen håller på att byggas. Vi kan få skydd av mages där tills portalen är klar.
Gideon sa att vi kan få hyra hästar och Kronan betalar. Vilket vi då givetvis gör

Cory ville ha lite potions så vi drog till en apothecary. Väl där råkar vi fråga om vi kan lägga det vi köper på Kronan oxå. Och det gör vi. Så vi handlar en del extra som kanske inte är nödvändigt annars.

  • 1 Potion of Spell recovery
  • 2 Superior HP pots
  • 1 Essence of Rage
  • 1 Serpent’s Venom
  • 1 Invisibility potion

Sen rider vi iväg och tar det lite som en semester. Väl framme finns det knappt något alls där. Inget ljud, inga folk, knappt några djur heller. Hilmia försöker prata med djuren och skogen men de verkar avvikande och vill inte svara nåt.

Vi letar och letar men hittar ingenting. Vi märker dock att ju längre tiden går och solen går ner desto mer döende blir skogen. Nu när solen i stort sätt är nere så är allt grått och dött. Vi funderar mer men fattar inget. Jag slänger Divination och frågar “Vart är portalen och hur tar vi oss dit?”

Vi alla hör detta:
Där dunkel skog, där skuggor bor, slingrar rötter ??. Man ledes fram till jordens famn, till en stuga täckt i mossa och damm.

Hilmia gräver lite och letar bland rötterna från träden. Hon märker att alla rötter kommer ut från träden åt samma håll. De pekar och leder någonstans. Vi följer dem vidare och kommer till tjockare och tjockare dimma. Efter ett tag verkar vi se syner.

Vi känner någon oro över att det är något som rör sig i den tjocka dimman, men bara Cory och Hilmia som verkar se något.

Vi går vidare följandes rötterna. Efter ett tag ser vi tak och något som liknar en by på vänster sida, men den är helt öde och död. Ytterligare senare ser vi någon form av hus som kanske är dit vi ska. Vi går närmare och då ser vi humanoida former som cirkulerar oss och börjar komma närmare. Det verkar vara rötter som är formade i humanoider. Combat börjar.

Vi har ihjäl de två mindre snubbarna och bara den stora kvar. Då kommer en äldre orch-kvinna ut ur huset vi är vid. Hon skriker och viftar med ett rykande löv och en pinne. Hon pekar på root-monstret och i respons springer den iväg, långt iväg.

Hon börjar prata med oss på common, efter att hon tagit en blick på oss och ser att vi nog inte pratar orcish.
Tony frågor om stugan är full av damm.

Hon välkomnar oss till “Wardenwood” på orcish. Hon säger att det inte finns någon portal här, när vi frågar. Men hon säger att hela området här flyttar på sig. Ungefär efter 2 veckor byter området från död och lidande till grönska och liv. Och efter 2 veckor byter det igen. och igen, och igen, och igen..

Hon heter Drusilla. Efter lite mer snack, välkomnar hon oss in i sin stuga på lite te. Vi frågar om portalen vi hört om men hon vet inget säger hon.
Hon har ingen källare hos sig som alla andra i byn. Vi kollar runt en del mer och frågar lite men får inte riktigt något hum vad som försiggår här. Hon är lite stissig. Vi säger något, hon får nån tanke och kollar ut en snabbis, sen tillbaks fort.
Till slut skickar hon ut oss och vi kollar runt. Det visar sig att alla rötter runtomkring stugan leder till just hennes stuga. Det måste finnas mer info att få där.
Vi går runt och kikar och vi frågar om vi kan prata mer, men hon vill inte, hon behöver sin sömn.

Vi funderar en sväng men allt är lite oklart. Vi beslutar oss sen att gå mot byn istället. Väldigt tomt och öde. Hilmia lyssnar på ett av husen och hör fotsteg under sig. Hon lyssnar sedan på en källar-dörr på utsidan av ett hus och hör fotsteg tydligare där. Någon är där och går.
Hilmia frågar sen “hallååå, är det någon där?”
Vi fortsätter prata en del med normal volym och till slut kommer en “SCHHHHSHHH!!, tyst för helvete! Vill ni inte överleva natten eller?!?” inifrån källaren.
Vi blir fett tysta. Men frågar viskandes vad de är rädda för. De svarar månen, när den kommer upp så kommer ett monster genom en portal. Och man vet inte vart den kommer.

Jag säger att det är den portalen vi är ute efter, vi vill ha ihjäl det som kommer i den. Då börjar de prata mer och sen låser de upp. Vi öppnar och går in snabbt. Det är en hel del orcher.
Vi snackar lite. Det visar sig att de är rädda för Drusilla, hon tar deras barn och de kan inte ta tillbaka dem för hon är skyddad av de där rot-monstren vi slogs mot. Det är hennes följeslagare.

De blir jätteförvånade när vi säger att vi pratat med henne och vart inne hos henne. Vi nämner att Tony drack lite te och då blir de oroliga. För att de ska kunna lita på honom så behöver de prova så han inte är monster oxå, så de sätter en silverspik i handen på honom. När han inte vrålar av smärta pga silvret så är de nöjda.

Vi diskuterar mer och vi kommer fram till att vi hjälper dem att få tillbaks deras 7 kidnappade barn som Drusilla tagit. Vi hämtar fler orcher i 2 andra källare. Alla tar med varsin silverspik och sätter i toppen av en planka så de kan slå med den.
Sen går vi upp mot huset. Vi kollar mot stugan och ser att den stora root-grejen är där igen. Alla orcher kollar väldigt mycket ut mot skogen, det kanske är där de olika were-creaturesarna kommer ifrån. De går mer i skogen mot huset.
Tony dricker invis-potion för att vi tänkte han skulle smyga in när dörren öppnades. Men vi märker att det stora root-monstret följer efter Tony utan några problem, trots att han är osynlig. Så han springer ifrån huset istället och tar monstret med sig, medan vi andra går mot huset.
Väl nära märker vi en skepnad uppå på taket, med en mörk huva. Vi ser bara grå/ljusa händer som sticker ut. Det är kanske en hag???

Sen startar fight på riktigt.
Vi fightar ett tag. Efter en kort stund Misty Steppar hon upp på taket. Hon ropar att “hahahah det är FÖR SENT! Vill ni ha barnen? Ta dem!”. Hon låser upp dörren till källaren och upp kommer barnen. De omfamnas av sina föräldrar, bara några sekunder innan hår trycker sig ut ur huden på dem och långa betar växer sig ur käften på dem. Samtliga barnen börjar bita sina föräldrar. Dessutom hör vi massa fler wereboars utifrån skogen.
Vi går runt till källaren och det är något sken där. Det ser ut som en magisk cirkel. Vi överger tyvärr föräldrarna som fightar barnen.

Vi går ner dit och inser att en Incantation behövs nog. Jag läser upp den som vi hittade hos en gnoll, som Gideon gav oss.