Under tiden jag smed det nya vapnet till Tuatana så var de andra tre, Cory, Tony och Hilmia iväg på en resa till staden bland annat.
De alla tre går och säljer pryttlar för ett par 100-tals GP.
Tony går sen till vingården och får ett trevligt erbjudande där de kan planteras hans frön och kanske starta en ny line av vin med de druvorna. Tony försökte också få lite hintar om de visste någon som kanske kunde hjälpa till att fixa till hans gamla familjegård.
Hilmia har besökt ett monastery typ som gav henne hintar om hennes ursprung och ärkedruider. Hon rekommenderas prata med Robius i Fang's hut. Där får hon lite information om nästa person hon kan leta efter. Tonpetti är tydligen någon intressant. Robius avskyr denna filur och vägrade ens säga hans namn. Även namnet Lissander tas upp ett par gånger.
Alla kommer tillbaks till kvällen sen och då sker träffen mellan mig, Hilmia och Tuatana där han får nya yxan. Sen har vi en ledig kväll. Vi sitter tillsammans o snackar strunt bara ett tag innan vi går o kollar till om Gideon har kommit tillbaks. Vi går in o snackar lite. Tony tar upp frågan om böckerna vi stal från Zarah. Om inte Tony vill ha den så kan han bara sälja den eller nåt, men bör vara lite varsam om till vem eller vart man säljer den.
Sen berättar Hilmia om den curseade boken vi gav till devilen. Han tror inte att vi kan göra något åt det nu, men tackar för informationen.
Jag nämner också att jag lämnade iväg min bok till Stora G, Gideon tycker det var nobelt och antar att jag har fått en vettig återbetalning för detta. Jag visar bracersarna och Gideon har säger att han har sett mina Illusionists Bracers tidigare, men han vet inte exakt vart.
Vi får berättat för oss att vi kanske aldrig kommer kunna åka på havet igen pga. Tonys ursprung och hans vattenorms-gud som är sugen på honom och även oss om vi färdas med han.
Han berättar att vi har ett mission vi behöver göra för att återbetala vår teleportation circle-åtkomst. Drottningen har beställt ett uppdrag från oss. Vi ska förkläs till orcher och infiltrera dem. Det uppdraget kommer börja om 6 dagar eller 7 om vi vill ha ledigt en till dag.
Sen går ja ut till Harry o frågar om jag kan få en större smedja i mitt rum, vilket verkar va lite problematiskt. Men fixar iaf alla material som behövs för att fixa handen till Tony.
Dagen efter drar Hilmia och Tony tillbaks till vingården och försöker hitta på en bra lösning så de kommer igång snabbt med det.
Jag craftar Tonys protes
Steelsinger
Hookshot (30ft), Launch (1d6, 30ft)
Hookshot (X ft.). This enhancement consists of a metallic hook or similar tool attached to a spool of chain, rope, or wire. The number in parentheses is the range of the hookshot. If the prosthesis isn’t being used to hold an item, you can shoot the hook at a fixed surface within range as a bonus action, or as a reaction when falling. The hook then attaches to that surface until you use a bonus action to detach the hook and reel the rope back in, or until the rope is destroyed. The rope is an object with AC 10 and 10 hit points.
Alternatively, you can fire the hook at another creature at least two sizes larger than you, making an attack roll with the prosthesis. You’re considered proficient with the attack, which uses your Strength or Dexterity modifier for the attack roll. On a hit, it deals no damage, but the hook attaches to the target. A creature within 5 feet of the hook can use an action to forcefully detach the hook with a successful DC 10 Strength or Dexterity check.
While the hook is attached, you have advantage on ability checks made to move along the rope, such as to climb a vertical surface, swim against a current, or walk against a strong wind, and you can’t move or be moved more than the hookshot’s range away from the point to which the hook is attached . If you’re falling, you stop falling further than the range at which you shot the hookshot and become suspended from the surface the hook is attached to. In addition, until the hook is reeled back in, the prosthesis can’t hold anything or be used to make attacks, and you can’t use or benefit from objects integrated into the prosthesis (such as attacking with a weapon or benefitting from a shield’s bonus to AC).
Launch (XdX, X ft.). A portion of this prosthesis is attached to the limb by a length of chain, rope, or wire, and can be launched at an enemy. If the prosthesis has the Hookshot property, the hook is the same piece that gets launched as a weapon. If the prosthesis has an integrated weapon with the Thrown property, the weapon can be the projectile that is launched at the enemy, but the damage of the Launch property doesn’t change. The prosthesis is a ranged weapon that uses your Strength or Dexterity modifier for the attack and damage rolls. If you’re proficient with a weapon that has the Thrown property, you’re considered proficient with this weapon . The portion of the prosthesis used to attack is automatically reeled in immediately after . The information in parentheses notes the attack’s damage dice, damage type, and range, respectively .
rolla 28, DC17.
rolla 10+11=21, DC15