Session 38 - 2023-12-03

Session number: 51
Började spela omkring: 16:48

Current agenda

Goals

  • Forts. på Orcuppdrag
    • Ta oss till portalen i Aarid Province, “Wardenwood”
    • Ta oss igenom portalen
    • Ta reda på vart andra änden av portalen befinner sig
      • Det var visst ish i shadowplane av något slag..
    • Ta oss hem. Om på Tyrfindal, ta oss till Sydöstra halvön där mages finns
  • Hitta ett sätt att få hem Holger
  • Fixa ett material med ursprung från the Astral Plane
  • Hälsa på Semil Wildmagic i Bastion Shore

Session Summary

Aksayakumara leder oss genom staden till ett luftskepp. Vi åker med det till en ö en bra bit bort där personen han ska konfrontera bor; Al-Riyada heter han. Han är också en tigermänniska och spenderar sin tid på att bygga golems från grunden. Vi får veta lite om Soul Coins och att det är den största och mest värdefulla valutan de har, i övrigt används tjänster som valuta.
Vi kommer fram till Al-Riyada och vi ombeds av Aksayakumara att oskadliggöra en golem Al-Riyada har byggt och få tag i det som är inuti den. Vi löser det snabbt och smidigt, om än på ett ganska aggressivt och brute-forced sätt. Det var tre fjädrar som han ville åt. (Under fighten fick vi 3 Nat20s I RAD. Och utöver det 1 crit till). Aksayakumara leder oss ut, tackar för tjänsten och önskar oss lycka på vårt sökande. Vi tar oss till nåt hus där vi kan sova ut ordentligt innan vi söker oss runt i staden.

Recap of last session

Vi går och svälter i öknen. Vi träffar ett par zombie-monster typ som vi har ihjäl. Vi fortsätter svälta och sen efter ett tag kommer vi fram till en stor staty och jämte står en tiger med händerna på fel arm(handflatan utåt och tummarna nedåt). Vi pratar med honom och när han börjar lita på oss så tar han med oss till sitt hem typ, där vi får äta hur mycke mat vi vill, om vi gör en tjänst för honom efter vi ätit. Vi går med på det och äter så mycket vi bara kan. Han visar oss sedan ut ur byggnaden och då ser vi att vi är högt uppe i en flygande stad ovanför molning. Maraja


Log

Allt känns som det kan vara insidan av ett palats. Men det är så det ser ut utomhus. Fontäner, växter, flödande vatten, broar, träd. Det ser ut som nån himmelsk stad. Det finns mängder av luftskepp som verkar frakta prylar. Vi ser svävande fält där det odlas sädeslag och annat.
Det finns många skyltar med text på ett språk vi inte förstår (Tony kanske gör det).

Vi står högst upp på nån trappa på en enskild ö vid sidan av staden. Aksayakumara har börjat gå ned för trappan och vi hänger efter. Vi går in mot staden och ser flertalet stånd och folk lite överallt som går omkring.

Jag går fram och frågar Aksayakumara om han har något smeknamn, som är lite kortare och lättare att komma ihåg än hela hans långa namn. Jag får en känsla av att han blir irriterad och besviken. Sen flinar han lite och säger att ”självklart, vad skulle DU vilja kalla mig?”. Jag säger att jag vill veta vad han brukar bli kallad, det är upp till honom och inte mig. Han säger att jag kan kalla honom för Saya.

Hilmia frågar om han säljer något på marknaden här. Han säger att han säljer mycket grejer. Tony vill veta vad för valuta de använder, då han tidigare nämnt att de inte är intresserade av guld. Han tar upp ett mynt, som Hilmia upptäcker luktar Svavel. Myntet är i någon mörk metall som är VÄLDIGT fint graverad. Mynten kallas för Själmynt (Soul Coin). Varje mynt är en själ.
De är värda väldigt mycket. Och framförallt används de till tjänster.

Han berättar kort om ett annat mynt han tar upp och visar.
”Detta var en man som andra gången han slängde sig framför de mörka magikerna fick sin önskan, eller tjänst, uppfylld. Hans familjs fält kommer i flera decennier bära rik skörd.”

Lizardfolk, människor, alver och till och från ser man sån tigermänniska som han är. Han leder oss upp på ett skepp som vi sätter oss på. Vi flyger bort och han pekar på en ö en bit bort. ”Dit ska vi”
Han berättar att dessa palats tillhör köpmän, såna som han. Utöver det säger han att vi säkert har gissat vid detta laget, att vi ska till en köpmanna-rival. Att det är dit vi ska och hjälpa Saya med en tjänst.

Mahmoud’s Mystic Arcanum” står det på en skylt vid ett hus på ön vi är på väg till. Vi ser nån tjomme på ett tak som ropar ut något till en hel del folk framför byggnaden.

Cory frågar vad som händer om man skulle bryta mot regler, till exempel stjäla Soul Coins. Aksayakumara svarar att ”stjäl man ett mynt, kommer en Colossus…” och så pekar han på en metalljätte en bra bit bort, ”att ta ditt liv, utan att ens behöva se dig. De kontrolleras av de högsta av de mörka magikerna. Men om jag skulle ta ditt svärd, till exempel. Då får väl du ta tillbaks det bara.”

Ärendet vi ska på nu är lite åt den genren berättar Aksayakumara. Han vi ska till har tydligen gjort något misstag som i slutändan gjorde att han fick tag i grejer som inte är hans, typ. Och vi ska hjälpa Aksayakumara att få tillbaks det.
Al-Riyada heter han vi ska till. Han skapar Golems. Från grunden, han ’programmerar’ dem och ingen annan än han just nu vet hur man kan skapa en golem från noll. Därför kan Aksayakumara inte bara ta med sina Golems, utan behöver något mer ”köttigt”. Al-Riyada kan vända på Golems och få dem på sin sida berättar han. Han är också i stort sätt odödlig. Aksayakumara säger att det finns ingen mening med att försöka skada eller döda Al-Riyada, att lägga energi på det är onödigt. Det går inte förstöra honom.

Väl framme finns det mycket folk som vrålar på varandra hållandes i prylar. Männen har turbaner och många har långt skägg, damerna har många smycken och ringar på armarna.

Vi möts av golems som står vid sidan av den större dörren in till vart vi ska. De är beväpnade. Bara något större än oss, kanske dryga 2 meter långa. Aksayakumara trycker upp dörrarna och han leder oss djupt in i palatset. Vi går igenom många rum och salar innan vi kommer fram till en stor metalldörr. Jag känner att det är någon form av verkstad.

Aksayakumara säger ”När vi kommer in så ska jag köpslå lite. Ni behöver inte oroa er när hot flyger fram och tillbaks. Endast när svärd dras, kan ni behöva göra det också.” Cory säger här att han är skittrött och kanske behöver sova egentligen. Aksayakumara responderar med att slänga Greater Restoration och vi tappar en nivå av Exhaustion.

Aksayakumara knackar på, utan svar. Knackar på igen och då öppnas dörrarna utåt mot oss. Där inne ser vi en stor stor forge. Det finns en stor pool med lava, en stor forge i mitten och mängder av andra verktyg och grejer. Ståendes där, ser vi Al-Riyada, en liknande tigermänniska som Aksayakumara.

De börjar prata. Aksayakumara försöker poängtera att Al-Riyada vet varför han är här, och magiskt kommer det fram något att sitta på.

”Jag vet varför du är här. Men det finns inget du kan ge mig som är tillräckligt.” - Al-Riyada

”Mina vänner jag tog med mig här, de är trötta, slitna. Men ändå vet jag att ditt mästerverk inte har en chans emot dem. Har du inte hört ryktena om vad de har lyckats med hittills?” - Aksayakumara

Al-Riyada svarar att han inte lyssnar på skvaller, han bryr sig bara om pengar.

”Men visst, du får ta det ifrån mig. Kör på bara. Jag vill ändå ha reda på vilka felaktigheter eller problem den har så jag kan fixa dem.” - Al-Riyada

Aksayakumara ber oss, ”snälla, ni kan väl ställa er på dansgolvet. Ställ er upp.”
Vi ställer oss upp och börjar röra oss. Då börjar en golem komma ner mot oss. Den är i sten, och ser ut som en VÄLDIGT muskulös man. Det finns någon form av mist som flyter sakta genom bröstkorgen på den, pulserande. Mellan fingrarna ser vi också den röra sig sakta.

Jag slänger Detect Magic. Det allra mesta jag känner av är Transmutation magic. Även golemen utsöndrar mängder av sån magi. Evocation magi från stolarna och lamporna i taket. Även flera andra skolor känner jag av. Det enda jag inte känner av Necromancy.
Jag frågar Bagge, mentalt, ”Vet du om jag kan göra något åt transmutations magin som golemen innehar?”. Han svarar, ”njaaee inte direkt. Om man hade kunnat väldigt stark magi, kanske”.

Jag slänger Raulothim’s Psychic Lance. Men INGEN effekt alls.
Vi försöker en del till men inget fungerar. När jag skjuter mot den så öppnas sprickorna i hans kropp för att släppa igenom vapnet eller skottet eller magin. Sen stängs den igen.

Den rör sig väldigt rytmiskt. Allt den gör är i takt med sin andning.

Jag kommer på att vi kanske kan skjuta/slå inuti den. Jag säger högt till de andra, ”Hörni, kan ni slå mot honom först så skjuter jag sen när han öppnar sig”.
Tony och Cory slår emot den och den öppnar sig. Jag skjuter en Eldritch Blast in mot insidan av kroppen och vi alla hör ett högt sprickande ljud. (Nat 20 på sista blasten).
Efter det rollar Cory OCH Tony varsin Nat 20 också på sina attacker och vi hör fler sprickande ljud. Vi ser att det kommer ut splittror av en orange kristall ur mitten av bröstkorgen när Cory och Tony sliter ut det med sina vapen. Cory lyckas dessutom med sin andra attack och sliter bort ena benet.

Al-Riyada sitter med sin pipa och nickar mest förstående. Han inspekterar mest hur och vad vi gör.

Vi fortsätter på detta sättet tills den dör. Den exploderar i en stor pust av sån mist som var runt den. På marken finns det kvar en ganska stor ädelsten som har färgen av bärnsten, amber. Men utöver det ser vi tre röda glimmande fjädrar. De ser verkligen overkliga ut.

Vi hör att en av katterna ställer sig upp och börjar applådera, det är Al-Riyada, skaparen av golemen.
”Ni kommer passa bra in här. Inte många kan få respekt snabbt, men ni kommer nog lösa det galant här.”

”Vänligen, återvänd aldrig.” säger han. Han tar sedan upp huvudet av golemen och kollar på den, ristar lite på den och sen slänger han ner huvudet i lavan.

Tony plockar upp en av fjädrarna som ligger på backen. Han blir helt konstig dock. Hans ögonlock börjar spasma och öppna o stänga sig, han skakar lite i kroppen och han är borta.
Aksayakumara börjar gå fram till oss. Han lägger en hand på Tony och hjälper honom ut ur transen och säger till Tony; ”Snälla, gör inte om det.”
Tony svarar: ”Nej aldrig”.
Sen tar Aksayakumara upp fjädrarna och lägger dem i sin bröstficka.

Orange sten, crafting tips

Jag går fram till den orangea stenen, som nu är ganska splittrad. Använder Identify på det som är kvar. Det är en före detta Infusad Koda (Sap) som tillhör Silver ek. I dess nuvarande form kan jag säga att det är värdelöst. Men jag får en idé utav det. Förstenad koda kanske är användbart. Den krystalliserade formen kanske jag kan återanvända, alltså en kärna. Dragonscale Whetstone kanske kan användas på samma sätt, som en kärna för något.
Alltså spara den i sin nuvarande form och använda den på så sätt. Istället för att försöka infusa den i nåt annat objekt.

Färdiga med lilla uppdraget

Vi går igenom alla rum igen tills vi kommer ut. Vi går vidare en bit innan vi stannar och tackar varandra lite kort. Han är tacksam för tjänsten vi gjort för honom och han tycker vi kan börja gå mot mitten av stan för att komma vidare med det kring vår curse. Han säger också att allt som ligger öppet och finns på stan är fritt att ta av. Men det gäller tvåvägs, ha koll på hur ni har era prylar.
Han säger att för att komma till huvud-ön så är det bara att hoppa på en båt, de går regelbundet. Och han nämner också att det om vi ska gå nånstans först, rekommenderar han Mahmoud’s Mystic Arcanum.

Vi är väldigt sugna på att ta en tupplur innan vi gör något mer, så vi kanske kan bli av med något steg Exhaustion till. Vi hoppar på första bästa båt tillbaks till stora ön och vi letar efter nånstans att sova.

Tillbaks på huvud-ön ser vi mängder av folk. Men inte fler raser än tidigare. Vi känner lite hunger och ser något stånd där en golem gör lite bröd över en eld. Någon annan går fram och plockar med sig bröd och går där ifrån. Vi tänker då att de borde vara ok så vi tar också lite bröd var och drar vidare. Vi går förbi någon byggnad där vi ser relativt lättklädda män och kvinnor som dansar sensuellt. Vi ser folk sova där inne så vi går in och kollar runt lite och letar efter nånstans att sova. Tony går iväg o letar och kommer tillbaks kort efter och berättar att det verkar vara på samma sätt som med maten.
Tony tar ett rum själv, Hilmia tycker inte om stället riktigt så hon stannar utanför och säger vi ska möta henne imorgon bitti. Jag o Cory drar upp en våning och hittar där ett rum med en dubbelsäng. Vi slaggar till morgonen. Vi tar två longrests, 16h sovande. Går upp vid brunch-tid dagen efter.

Hilmia spenderar en del av tiden till o checka stan.

Kvällen och natten går.