Vi tog oss till the Green Peaks och mötte de röda kobolds Elder, Zigil. Vi ska ta oss till Valv 23 och hjälpa de röda att få tillbaka sakerna som de blå tydligen ska ha stulit. Det visar sig dock att ALLA kobolds är lila??? De vi träffade säger att de är mer röda och det är ju ”tydligt”. Vi tog oss till Gåtrummet och har en tanke på hur man ska lösa den, vi tog oss igenom några fällor och kom till Valv 17 och plockade med oss lite rewards. Sist drog vi till Monstervingen och hittade där att ett av monstrena de har tillfångatagit var en Duergar som vi lyckades övertala att ta med oss så vi kan låta han komma hem senare. Slutligen var vi på väg till gaskammarna och där avslutade vi.
Vi börjar med 500GP var vi får handla grejer med.
Vi träffas vid Harry’s bar och väntar på att få vårt uppdrag. Ingen av oss har arbetat på Shimmers tidigare. Där träffar vi tre varandra, jag Patrik, Kaelen och Soloko Loko.
Vi lär känna varandra lite medan vi väntar på att få komma till Gideon.
Vi får komma in till Gideon till slut. Han berättar att han fått ett brev från tidigare äventyrare. Brevet är skitdåligt skrivet men verkar som att någon ber en ”Redscale” om hjälp för att ”stupid blues rob vault. pay mercenaries good, pronis!!!”
Det är ett gäng med kobolds som är röda, och ett annat gäng som är blå.
De är mer lila än röda dock, enligt våra mer ordinära ögon. Vi kommer nog oxå se de blå som en hue av lila oxå.
Aarid Province, längsmed den södra ingången av the Green Peaks. Vi ska färdas längsmed en å och följa den bäst vi kan och sedan ta en passage i en dal igenom bergskedjan.
Alla kobolds i området styrs hårt av en blå drake. Men den bör vara upptagen med annat enligt källor.
Det riktiga uppdraget är: Gideon vill veta vad som finns och vad vi tar med från valvet de pratar om i brevet.
Vår kärra vi ska med åker samma kväll och den leder oss så långt det går. Vi blir sen ledda av scouten ett bra tag, tills han pekar åt ett håll och säger att det är dit vi ska.
På avstånd ser vi ett par stenar som lyfts upp som hattar. Under sitter tre kobolds. En av dem vinkar och vi går fram och möter dem.
Mogul, Krix och Krux.
De följer en drake med något knasigt namn. Vi ska ledas nu till en elder som ska berätta mer om varför blå har varit inne i Valv 23.
Vi leds in och vi hade aldrig någonsin kunnat hitta rätt utan en guide. Vi går igenom oändliga tunnlar och gångar.
Vi börjar rätt tidigt få höra om något som kallas för Högen. Det är vid en amfiteater typ. I mitten där finns en hög som flertalet Kobolds bara ligger på. Ovanpå Högen finns Kistan och på den sitter en Elder-Kobold. Han är SNORGAMMAL och det syns. Extremt LILA och inget annat.
”ÅÅh, ni är knektarna vi har letat efter. Någon har, NI har, fått tag i vårt kall på hjälp. Ni måste….” Han tar ett steg ner för Högen och han trillar direkt och ruller ner för hela Högen. ”Ni är här för att hjälpa oss ta tillbaka allt som är stulet från valv 23. Och döda slynglarna, de förrädiska blue-scales, som har förrått våran drottning.”
Han vet inte vad de har stulit. Men ”magiska saker, vapen och guld o pengar”.
Vi ska ta oss till den stora Högen.
”Men innan vi kan ta oss till stora högen, måste vi ta oss igenom lava-floden. Och innan vi kommer till lava-floden, så måste vi igenom portal-rummet. Och innan vi kommer till portal-rummet, så måste vi gå igenom the artificiary. Och innan detta rummet, så måste vi gå igenom vår shrine till vår gud. Men innan! Måste vi gå igenom gas-tunnlarna. Innan det, finns det tre platser man kan besöka för att komma till gas-tunnlarna.
Redscales har sina grejer i valv 17.
Den gamle plockar fram en karaff ur Högen med dricka och tvingar oss att dricka
Drink of Dragon-Tongue
Vi träffar Pip, som ska gå med oss bort. Han har en breastplate, alltså en riktig armor. Träffar också ett par till som hänger med, omkring ett dussin.
Pip är generalen för Redscales. Han har vart med i 17 krig under hans 13 levnadsår. Han säger att Gåtrummet kallas för skräprummet av alla andra än deras Elder.
En av koboldsen i partyt nämner att de har en fördel gentemot de blå. De är BÄST på att göra fällor. Samtidigt som han säger det så går kobolden längst fram genom en tripwire och ett spjut av ren metall skjuts från sidan och träffar han i magen. Han flyger in i väggen på andra sidan och tappar sina urnor med olja han bar på.
Nästkommande kobold som bar på en torch tappar den i rädsla och tänder eld på oljan. Stackarn med spjutet i magen börjar nu brinna med.
Vi går vidare och kommer fram till skräprummet. Det är fullt med vardagliga grejer. Krukor, tallrikar, hjul från kärror, flaskor, kläder och mycket mer.
Pip nämner att det finns inga fällor, förutom pelaren. Om man petar på den så dör man säger han. Soloko går fram och ser att det står text på pedestalen, och där verkar vara gåtan.
Kaelen verkar koppla gåtan bättre än oss andra. Han tror att det kan ha med något ont/elakt att göra. Något syndigt beteende typ. Det kanske oxå behöver vara flera objekt, inte bara ett. Han tycker inte heller att objekten kanske är här inne. Det kan ha försvunnit under åren.
Vi har en tanke att det kanske har att göra med en bägare som Kaelen hittade och kanske vin som dryck? Vi hittar dock inget vin..
Soloko ställer en liten bägare med rom och blod i på pedestalen mha Mage Hand. Direkt efter kommer en fireball som smäller. Min Rakitten flyttar på den så vi inte tar lika mycket skada.
Vi går istället nu till deras valv, Valv 17. Det finns tre gångar in, två utöver den vi kommer igenom.
Vi ser att flera fällor där inne har blivit aktiverade sen tidigare. Det finns spår av blod som leder ut genom en av gångarna som vi inte kom ifrån.
Vi följer blodet och kommer till en kobold som ligger vid väggen, blodig och dan. Hans käke har lossnat. Soloko helar honom och han vaknar till liv. Efter lite försök till snack så kommer vi fram till att det finns eller har funnits blå folk i valvet.
Vi går dit och öppnar porten och det är en korridor där och i andra änden en till port.
Soloko tar ett steg in i valvet och då kommer en pelare på andra sidan upp, med två stora blad som börjar rotera och gunga upp och ner. Den rör sig sedan mellan de två portarna.
Vi skickar iväg en Kobold som kryper under den bort mot andra porten. Och typ 15ft in faller stenen han kröp på ner och han faller ner i ett hål.
Vi skickar en ny kobold som tar andra sidan och han gör samma sak men 25ft bort.
Vi skickar en till, som kör zick-zack istället och han kommer fram!
Men dörren är för tung. Han behöver fler. Vi skickar två till, båda kommer fram, men en tappar en arm när han missar att fällan kommer och han faller ner död vid dörren. Jag skickar Rakitten till han som dött och slänger Spare the Dying.
De lyckas öppna dörren och de hittar en spak på andra sidan dörren som stänger av fällan. Resterande går sedan igenom och vi kommer till Valv 17!
Vi hittar följande i Valvet:
Soloko tar långsvärdet och försöker svepa med det i luften.
Jag tar axelskydden och stormkulan. Axelskydden (ranger) verkar ge mig bättre syn (darkvision 15ft). Stormkulan känns som att man kan skjuta blixtar med.
Vi känner sedan att vi vill dra till monstervingen. Finns chans att vi kan få mer skatter där.
Väl där finns det en större mängd tunnor med vad som verkar vara kött och nån vätska, kanske vatten, i. De luktar fruktansvärt illa. Det finns köttkrokar på ena av sidorna oxå.
Det finns 4 öppningar utöver den vi kom ifrån. Det är lite djupa morr och gnarls från de 4 öppningarna.
I mitten av rummet sitter en kobold som vänder sig mot oss när vi kommer.
Det är Mox. Han ”styr” det här stället.
Vi säger att vi skulle vilja släppa iväg djuren för att döda blå. Pip flikar in och håller med. Mox vill inte det. De bor här.
Jag tittar in genom de 4 gångarna genom min Rakitten som har 60ft darkvision.
När jag skickade katten till andra gången så blev den skjuten av manticoran.
Vi kollar i sista hålet och jag går fram till Duergaren där. Han blev tillfångatagen när han fastnade i en fälla. Jag gav han lite rations och helade hans disease.
Vi lyckas övertala Mox om att vi får ta med honom o ha som monster som ska ha ihjäl de blå sen.
Vi knyter fast honom med ett rep vi har med oss. Knyter så mycket vi kan och försöker sedan övertyga Koboldsen om att det är ett Magiskt rep som klarar hålla fast honom. Vi rollade 2 och 7, o de fick 9 minus 2 så vi klara oss precis.
Sen säger Pip att vi ska nu dra oss till gaskammarna och efter det kommer de osäkra och farliga rummen.