![[]]
Vi följer efter alven och han leder oss mot där vi ser rök stiga upp i luften. Vi kommer närmare men ser bara fler träd, skog. Inget annat. Dock är träden betydligt större här än där vi mötte alverna. Vi inser att uppåt, uppe i träden ser vi en by. Hus, plattformar och broar. Vi kommer till ett träd och han som lett oss dit knackar på det och ner kommer en repstege. Vi alla klättrar upp och leds sen vidare mot en byggnad och väl inne kommer vi strax till nåt rum med 4 sängar där 3 är ockuperade. Och det verkar vara de tre som vi letar efter som ligger i dessa sänger. Han som mötte upp och ledde oss till byn utbyter några ord med en dam som verkar arbeta här och sen drar han iväg.
Hon pratar lite med oss. De har haft de tre hos sig ett par veckor men det har inte blivit friska. De tror att det kanske har med något mer än bara en sjukdom att göra. Hon nämner något om en mörk dimma som funnits i närheten av dem. De vet även ett område som är väldigt mörkt och aldrig blir ljust och de tror kanske det är en koppling till dimman. Mook tröttnar lite och vi känner att om det inte är något problem att plocka upp dem eller ta på dem så Mook tar alla tre och slänger upp på sin axel. Vi frågar lite om det där mörka området men de verkar inte ha så bra koll på det än. Vi erbjuder oss att hjälpa, mot betalning. Men hon svarar att de har inget direkt behov av det nu.
Efter en stund kommer Quellendien in igen och tittar lite snett på oss medan vi går ut. Säger samma sak till honom, att vi kan tänkte oss kolla på det mot betalning. Han lyfter på ögonbrynen bara och låter oss gå. När vi går iväg så hör vi att Quellendien nämner något om att ”vår spejare har kommit tillbaka”.
Vi klättrar ner från byn och börjar gå sakta iväg mot grottan. Dock håller solen på att gå ner så vi funderar på om vi ska pausa eller fortsätta gå. Jåp höftar att det kan ta 11 timmar att komma tillbaks till Southcliff. Vi diskuterar en del och till slut kommer vi fram till att vi får chilla. Jåp orkar inte gå hela vägen hem då vi kommer behöva gå hela natten. Så vi går tillbaks till alverna.
Vi kommer till träden och där träffar vi Quellendien igen. Han hjälper oss upp, vi lämnar de sjuka i sina sängar igen och ja frågar om vad deras spejare hade hittat. Han svarar att det är trevligare att ta berättelser över en måltid. Vi leds iväg och till slut kommer vi till ett lite större hus, ser ut att kanske vara tvåvåningshus. Verkar vara nån taverna ish.
Vi sätter oss där han pekar och efter en stund kommer han tillbaks o säger att de nyss bjudit på mat men de fixar upp nytt till oss. De kan eventuellt ha ett jobb för oss imorn och tackar vi ja så kommer vi få boende och mat osv gratis. Han har inte så mycket information än men tydligen så snackar ”rådet” om hur de ska gå tillväga med det mörka området och spanarna som kommit tillbaks. De ska komma o hämta oss imornbitti. Tills dess får vi äta o sova i deras taverna. Vi chillar där ett tag och sen går vi o lägger oss.
Quellendien kommer till oss medan vi äter frukost. I mitten av det mörka verkar det finnas en herrgård. Nån byggnad i sten, kanske något som snarare finns i vår värld. Zorg frågar om betalning och vi diskuterar lite kring det. De är villiga att erbjuda oss ädelstenar till ett värde av ungefär 400gp. Zorg tycker det känns lite för lite och önskar 600gp. Lite diskussion senare så drar Quellendien iväg och ska kolla om han kan höja betalningen. Ett tag senare kommer han igen och säger att de godkänner 600gp. Då säger vi att vi accepterar. Men vi vill veta lite mer om vad uppdraget faktiskt kräver, vad vill de att vi ska göra.
De önskar att vi tar oss dit, undersöker stället lite och försöker hitta samt fixa vad det är som orsakar mörkret.
Vi ber om lite rations för den extra resan och sen drar vi. Quellendien leder oss ut och pekar i vilken riktning vi ska gå.
Vi börjar gå i fast-travel pace så vi kanske sparar in en hel dag totalt sett. Det var svårt att gå i fast pace åt just det hållet pga mycket sly o annat i vägen så vi går mer västerut till att börja med. När vi gått ett tag så börjar vi se en del stenblock som verkar likna gamla ruiner av byggnader. Vi går till en sån byggnad och på entrésidan finns det nån form av väg som typ går mot dit vi är på väg.
När vi ska ta oss till vägen så börjar min svans plötsligt att fatta eld. Jag tar hjälp av Mook att släcka elden o sen letar vi en stund efter något som kan ha fattat elden. Vi hittar inget, så vi går vidare.
Ett tag senare på vägen börjar vi se något typ blått sken. Ser nästan ut som rök.
Vi går vidare och kommer längre in i dimman. Efter ett tag i den faller Mook ner på backen plötsligt. Kort därefter börjar mina ögon bli väldigt tunga och jag däckar. Samma sak sker för Frans och till sist Zorg.
Jag drömmer. Se Session 02 - Rex dröm för hela drömmen.
En tavla med en man som släpper ut en Urkin som jag ur en bur. Som är tanig o dan, svulten.
Mannen ser ut som en pirat eller skeppare typ. Han har en lång mörkgrå rock med en pirathatt. Har två svärd och han verkar le lite när han släpper ut Urkinen. På axeln har filuren ett emblem med tre rökstrimlor som lyfts upp från en eld med glödande kol och en bakgrund med en stigande sol.
Vi alla vaknar upp och vi känner oss väldigt utvilade. Vi diskuterar lite och alla verkar ha drömt något. Och alla såg också den mannen jag drömde om.
Vi börjar att gå vidare.